کارشناسان آکوفیکس پاسخگو سوالات و ثبت سفارشات شما هستند.

بهترین ضدعفونی کننده استخر

بهترین ضدعفونی کننده استخر

انواع ضدعفونی کننده‌های استخر به همراه روش استفاده از مهم‌ترین موضوعاتی که صاحبان استخر به آن بسیار اهمیت می‌دهد، بکار گیری مواد ضد عفونی کننده و دستگاه‌های تصفیه آب است؛ زیرا باعث افزایش بهداشت و سلامت آب استخر می‌شود. با توجه به اینکه رطوبت استخر بالا است، رشد و تکثیر انواع میکروارگانیسم، باکتری و قارچ می‌شود. با این تفاسیر، این افراد برای از بین بردن خطرات و افزایش...
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
آنچه در این مقاله می‌خوانید

انواع ضدعفونی کننده‌های استخر به همراه روش استفاده

از مهم‌ترین موضوعاتی که صاحبان استخر به آن بسیار اهمیت می‌دهد، بکار گیری مواد ضد عفونی کننده و دستگاه‌های تصفیه آب است؛ زیرا باعث افزایش بهداشت و سلامت آب استخر می‌شود. با توجه به اینکه رطوبت استخر بالا است، رشد و تکثیر انواع میکروارگانیسم، باکتری و قارچ می‌شود. با این تفاسیر، این افراد برای از بین بردن خطرات و افزایش سلامت شناگران، اقداماتی مانند مواد ضد عفونی کننده را در نظر بگیرند.
در بازار انواع متنوعی از مواد ضدعفونی کننده وجود دارد که هر کدام، به نحوی دارای مزایا و معایبی هستند. در این بین، افراد در پی یافتن بهترین ضدعفونی کننده استخر هستند. بهترین بودن یک محصول، وابسته به موارد متعددی مانند قیمت، میزان کارایی و کیفیت محصول وابسته است. در ادامه برخی از بهترین مواد ضدعفونی کننده استخر به همراه نقاط مثبت و منفی هر کدام را توضیح می‌دهیم تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

استفاده از کلر بهترین ضدعفونی کننده استخر

یکی از آشناترین و بهترین ضدعفونی کننده‌های استخر که دارای کاربردی بسیار عالی در ضدعفونی کردن، از بین بردن مواد آلاینده و میکروارگانیسم‌ها، کلر است. در واقع هنگامی که افراد بخواهند استخرهای عمومی و شخصی را پاکسازی کنند، از کلر و ترکیبات آن استفاده می‌کنند. نحوه عملکرد این ماده در آب استخر اینگونه است که هرگاه، یک ماده بیماری‌زا وارد آب شود، کلر که یک ماده شیمیایی محسوب می‌شود، به شکل اسید هیپوکلرو با آن ماده یا عامل بر اثر واکنش، ترکیب می‌شود.
به بیان ساده، کلر با مواد یا عواملی که بیماری‌زا هستند، واکنش می‌دهد و در نهایت آن‌ها را تجزیه و از بین می‌برد؛ به همین خاطر آن را به عنوان بهترین ضدعفونی کننده استخر می‌شناسند. اگر بخواهیم یک ماده ضد جلبک عالی در استخرها معرفی کنیم، مطمئنا کلر یکی از آن‌ها خواهد بود. در کنار خوبی‌های زیادی که این ماده دارد، عیوب و بدی‌هایی نیز دارد؛ در ادامه برخی از مزیت‌ها و معایب استفاده از کلر در استخر جهت ضدعفونی کردن را نام می‌بریم.

مزیت‌های مهم بکارگیری کلر به عنوان ضدعفونی کننده استخر

• خرید کلر به سه شکل مایع، گاز و جامد امکان پذیر است.
• نیمه عمر کلر به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی، طولانی است پس می‌توان از آن برای مدت زمان بیشتری استفاده کرد.
• مدت زمان حفظ عملکرد و میزان اثر بالای این ماده بسیار زیاد است به نحوی که شما می‌توانید، تا زمان طولانی شاهد اثر عالی این ماده باشید.
• دسترسی بسیار آسانی دارد
• دارای اثر بسیار عالی در کشتن و غیر فعال کردن مواد آلاینده و جلبک‌ها است.
• قابل استفاده در استخرهای داخلی و خارجی
• باعث حفظ غلظت باقی مانده در آب می‌شود.

معایب کلر در ضدعفونی کردن استخر

• به دلیل وجود موادی مانند هالو متان و کلر آمین، این ماده باعث بروز واکنش‌های التهابی و حساسیتی مانند سوزش چشم و پوست می‌شود.
• اختلالات تنفسی در استخرهای حاوی کلر با مقادیر زیاد، برای بعضی از شناگران مشاهده شده است.
• به منظور گندزدایی استخر نیازمند تست و نگهداری دائمی می‌باشد.
• قابلیت پخش بوی بد و بسیار قوی پس از استفاده را دارد
با توجه به اینکه شکل‌های مختلفی از کلر در بازار موجود است، در ادامه هر یک از این نوع‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

1. قرص کلر استخر

قرص‌های کلر که برای ضدعفونی کردن استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اندازه‌های متنوع مانند 1 و 3 در بازار وجود دارد. برای استفاده از این قرص‌ها در استخر، باید آن را یا در دستگاه‌های پخش کننده کلر یا در سبدهای مخصوص قرار داد تا در آب استخر پخش شود. در صورتی که در استخر خود دستگاه کلرور اتوماتیک نصب کرده‌اید، جهت حل شدن قرص‌ها می‌توانید از آن کمک بگیرید.

2. پودر کلر استخر

از دیگر نوع‌های کلر مورد استفاده در استخر می‌توان، به پودر کلر اشاره کرد که به طور مستقیم در آب اضافه می‌شود. وقتی که به صورت مستقیم پودر کلر را به استخر اضافه می‌کنید، خیلی سریع‌تر تاثیر خود را بر آب استخر می‌گذارد. دقت داشته باشید که کلر به شکل قرص، سریع‌تر از کلر گرانول عمل می‌کند چون، به سرعت درون آب حل می‌شود.

3. مایع کلر استخر

کلرهای مایع همانند نوع پودری آن، باید به طور مستقیم به آب استخر افزود زیرا، سریع الاثر است و تاثیرات ضدعفونی کنندگی خوبی دارد. توجه داشته باشید که درصورتی که تازه مایع کلر را خریده‌اید، خیلی زود از آن استفاده کنید زیرا، این ماده دارای دوام زیادی نیست. به طور کلی در بین نوع‌های مختلف کلر، گرانول و قرص دوام بیشتری دارند.

4. کلرورهای آب شور

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید از آن برای ضدعفونی کردن استخر کمک بگیرید، کلرناتورهای نمکی است که با کمک گرفتن از یک ژنراتور تخصصی، نمک را به کلر تبدیل می‌کنند. تبدیل نمک به کلر بسیار آسان و راحت است، تنها کافیست که شما مقداری از نمک را درون استخر بریزید؛ سپس اجازه دهید ژانراتور کار خودش را انجام ‌دهد. استفاده از کلرورهای آب شور برای استخرهای فایبر گلاس بسیار عالی است و می‌تواند به خوبی نیازهای شما را برطرف کند. دو نکته مهم در ارتباط با این ابزار در استخرها وجود دارد:
1. استفاده از این ماده در استخرهای بوش وینیل که دیواره‌های فلزی دارند اصلا مناسب نیست چون، نمک در گذر زمان باعث بروز مشکلات متعددی همچون فرسودگی فلز می‌شود.
2. بکارگیری این روش در استخرهای دارای گچ نیز مناسب نخواهد بود چون، نمک موجود در آن باعث ساییده شدن گچ و فرسودگی سریع آن می‌شود.

استفاده از مواد مبتنی بر برم

اگر به دنبال بهترین ضدعفونی کننده استخر مشابه با کلر هستید، پیشنهاد ما استفاده از برم است. البته باید در جریان باشید که هزینه استفاده از این ماده ضدعفونی کننده بسیار گران‌تر خواهد بود. اما یکی از ویژگی خوبی آن، این است که نسبت به کلر هنگام رفع بوی بد استخر، بوی کمتری را برجای می‌گذارد. همچنین، چشمان و پوست را به میزان کمتری تحریک می‌کند. مواردی که کاربرد برم بیشتر است می‌توان به وان‌های آب گرم و استخر اشاره کرد، چون دارای میزان پایداری بیشتری نسبت به کلر در آب‌های گرم است.
یکی از تفاوت‌های اساسی کلر و برم در تولید مواد جانبی حاصل از واکنش‌ آن‌ها است. یعنی شما هنگامی که برم را به داخل آب استخر بریزید، وقتی که با مواد آلاینده درون آن واکنش دهد، فراورده‌ای به نام برومو آمین را به وجود می‌آورد. این ماده تولید شده، باعث حفظ خاصیت ضدعفونی کنندگی برم در آب استخر می‌شود.
در کل می‌توان از برم در تمامی استخرهای معمولی استفاده کرد. برم در شکل‌های مختلفی قابل استفاده است اما، نوع گرانول و قرص آن رایج‌تر و کاربردی‌تر هستند. درصورتی که نسبت به کلر حساسیت ندارید، پیشنهاد ما استفاده از برم جهت ضدعفونی استخر است. البته، باید در نظر داشت که خود برم نیز، دارای مقداری کلر می‌باشد که در صورت حساسیت داشتن به آن، باعث بروز مشکل می‌شود. این ماده هم دارای جوانب مثبت و منفی است که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای استفاده از برم برای ضدعفونی استخر

• این ماده دارای بوی قوی و طولانی مدتی نیست
• دارای میزان سوزش بسیار کمی بر روی سیستم‌های تنفسی و پوستی و چشم است
• بسیار مناب برای استفاده در آب‌های گرم
• قابل استفاده در هر سه نوع استخر
• قدرت ضدعفونی و میکروب کشی بسیار مناسب
• در صورتی که این ماده با دیگر ترکیبات درون آب ترکیب شود، خاصیت خود را از دست نمی‌دهند.

معایب استفاده از برم در ضدعفونی استخر

• دارای هزینه بیشتر نسبت به کلر
• در مقابل کلر میزان اکسیداسیون کمتری را دارد
• معمولا برای افرادی که نسبت به کلر آلرژی ندارند خوب نیست
• در برابر نور خورشید این ماده عملکرد خوبی ندارد یا از کار می‌افتد.

استفاده از مواد مبتنی بر اشعه ماورا بنفش

از روش‌های جدیدی که برای ضدعفونی کردن آب استخر استفاده می‌کنند، سیستم ضدعفونی UVهستند که با استفاده از نور ماوراء بنفش اقدام به غیر فعال کردن مواد آلاینده از جمله میکروارگانیسم‌ها می‌کنند. اما سوال اینجاست که نحوه عملکرد این سیستم‌ها چگونه است؟ درواقع این نور با از بین بردن دی ان ا و آر ان‌ آ ارگانیسم‌ها، باعث از بین رفتن و جلوگیری از تکثیر آن‌ها می‌شود‌. زمانی که از این روش به منظور ضدعفونی کردن استخر استفاده می‌شود، هیچ گونه ماده شیمیایی تولید نمی‌شود و ماده جانبی وجود ندارد. اما مهم‌ترین نکته در ارتباط با استفاده از این محصول، دیر اثری و زمان‌بر بودن آن است.
زمانی که با استفاده از اشعه فرابنفش قصد از بین بردن الاینده‌ها و میکروب‌ها را دارند، از یک چراغ دارای اشعه کمک می‌گیرند تا با عبور از سیستم تصفیه، میکروارگانیسم‌ها را نابود کند. البته اگر بابت قرارگیری در برابر اشعه فرابنفش نگرانی دارید، لازم به ذکر است که بدانید، شما به شکل مستقیم در مقابل آن نیستید درنتیجه، از خطرات احتمالی در امان هستید.
در کنار تمام خوبی‌هایی که اشعه ماورا بنفش در پاکسازی و از بین بردن مواد آلاینده دارد، دارای عیوبی نیز است؛ مثلا چون این ماده باید از سیستم تصفیه عبور کند، باید مواد شیمیایی نیز اضافه کرد تا قبل و بعد از انجام فرایند، مواد جانبی و مضر را حذف کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات مثبت و منفی این روش را با هم مرور می‌کنیم.

نقاط قوت استفاده از اشعه فرابنفش در ضدعفونی کردن استخر

• نیاز به استفاده از مواد شیمیایی را در استخر به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
• باعث غیر فعال شدن انواع انگل و میکروارگانیسم‌های درون استخر می‌شود.
• میزان اثربخشی فرایند ضدعفونی با این روش، برای شناگران مناسب است‌.
• به هزینه زیاد جهت نگهداری و تعمیر نیازمند نیست.
• لامپ‌های فرابنفش را می‌توان به مدت بسیار طولانی نگهداری و استفاده کرد.

برخی از معایب استفاده از اشعه ماورا بنفش در ضدعفونی استخر

• به تنهایی این ماده تاثیر ندارد و باید از مواد شیمیایی نیز برای اثرگذاری کامل استفاده کرد.
• این روش تنها به شکل یک اکسید کننده و ضدعفونی کننده مکمل بکار گرفته می‌شود.
• برای تاثیرگذاری بیشتر باید تایم مشخصی بگذرد.
• این ابزار نیاز به تعویض دارد.

استفاده از مواد مبتنی بر ازن

ازون یک گاز ناپایدار محسوب می‌شود که بر اثر واکنش‌هایی که با اتم‌های اکسیژن دارند، مولکول‌های اکسیژن را ایجاد می‌کند. زمانی که مولکول اکسیژن در معرض اشعه فرابنفش یا یونیزاسیون‌هایی با ولتاژ بالا قرار می‌گیرد، باعث تولید گاز اوزون می‌شوند. گاز اوزون ضدعفونی کننده مناسبی برای استخرها محسوب می‌شود و می‌توان در کنار موادی مانند کلر و برم استفاده کرد.
زمانی که قصد دارند به منظور ضدعفونی کردن استخر از گاز اوزون استفاده کنند، باید دستگاه‌های ژنراتور کمک گرفته شود. این دستگاه‌ها به منظور انجام فرایند یونیزاسیون‌ با ولتاژ بالا، استفاده می‌شود تا اوزون را با غلظتی‌ بالاتر تولید کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث می‌شود که اوزون نسبت به سایر ضدعفونی کننده‌های بازار تمایز پیدا کند، خاصیت اکسیدکنندگی‌ آن است.
در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب استفاده از اوزون در پاکسازی و ضدعفونی کنندگی استخر را باهم بررسی می‌کنیم.

مزیت‌های استفاده از اوزون، بهترین ضدعفونی کننده استخر

• ویژگی اکسیدکنندگی اوزون نسبت به بقیه مواد ضدعفونی کننده بسیار بیشتر و گاهی اوقات ۱۰۰ برابر است.
• اوزون باعث تجزیه و حذف روغن و گریسی‌ که درون فیلترهای استخر به دام افتاده‌اند می‌شود. در نتیجه، باعث کاهش ‌هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری تجهیزات استخر می‌شود.
• گاهی پس از استفاده از مواد ضدعفونی کننده، پی اچ آب تغییر می‌کند اما اوزون اینگونه نیست و پی اچ را تغییر نمی‌دهد درنتیجه، به استفاده از مواد شیمیایی نیاز نیست.

معایب استفاده از اوزون برای ضدعفونی کردن استخر

• باتوجه به کوتاه بودن نیمه عمر اوزون، نمی‌توان به مدت طولانی از آن ذخیره کرد.
• هر زمان که به وسیله دستگاه، اوزون تولید شود، باید خیلی سریع از آن استفاده کرد.
• تنها در صورتی اوزون تاثیرگذار می‌شود که در خطوط بازگشتی استخر مورد استفاده قرار بگیرد.
• هنگامی که غلظت اوزون درون آب استخر زیاد می‌شود، برای سلامت شناگران در استخر خطرناک خواهد بود.
• بهتر است که همزمان با افزودن اوزون، از مواد ضدعفونی کننده دیگری نیز استفاده شود زیرا، اوزون به تنهایی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

استفاده از دستگاه یونیزه کننده

یکی از تجهیزات‌ مهم در ضدعفونی کردن استخر، دستگاه یونیزه کننده است که باعث رها شدن فلزات سخت و یون‌هایی مانند مس در آب می‌شود. زمانی که باکتری‌های درون آب در معرض این یون‌ها قرار می‌گیرند، حذف می‌شوند. به طور کلی دو شکل از این دستگاه‌ها موجود است. یکی از آن‌ها یونیزه الکتریکی می‌باشد که با کمک جریان برق از فلزات یون آزاد می‌کند. دیگری دستگاه یونیزه کارتریج معدنی است که با کمک جریان آب، یون‌های فلزی را از بسته‌های معدنی جدا می‌کند. خب مزیت و عیب این دستگاه‌ها در ضدعفونی کردن استخرها چیست؟

مزیت استفاده از دستگاه یونیزه کننده برای ضدعفونی استخر

• برای نگهداری دستگاه‌های یونیزه کننده هزینه بسیار کمی می‌شود و معمولا اجزای آن ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند.
• استفاده از این دستگاه‌ها، نیاز استخر را به مواد شیمیایی کاهش می‌دهند.
• از ویژگی‌های عالی دستگاه یونیزه کننده این است که برخلاف کلر، یون‌های آزاد شده باعث تخریب و فرسودگی تجهیزات استخر نمی‌شود. پس می‌توان آن را به عنوان بهترین ضدعفونی‌کننده استخرها شناخت.

معایب استفاده از دستگاه یونیزه کننده برای ضدعفونی استخر

• این دستگاه‌ها توانایی اکسید کردن آب استخر را ندارند.
• از زمانی که یون‌های فلزی توسط دستگاه آزاد می‌شوند، تا زمانی که توانایی مقابله با آلاینده‌ها را پیدا می‌کنند، تایم طولانی گذرانده می‌شود.
• هرچند این دستگاه‌ها نیاز استخر را به مواد شیمیایی دیگر کاهش می‌دهد اما، برای اینکه بتوان به طور کامل ضدعفونی استخر را انجام داد، باید از مواد دیگری نیز استفاده کنید.
• جهت بکار گیری این دستگاه باید پی اچ آب در محدوده خاصی باشد وگرنه، باعث زنگ زدگی تجهیزات مسی استخر می‌شود.

چگونه بهترین ضدعفونی کننده را انتخاب کنیم؟

اولین سوال صاحبان استخر قبل از پاکسازی و ضدعفونی کردن استخر این است که بهترین ضدعفونی کننده استخر چیست و چگونه آن را انتخاب کنیم؟ پاسخ به این سوال وابسته به طیف گسترده‌ای از متغیرها و پارامترها می‌باشد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان، تشخیص داد که کدام گزینه برای شما بهتر است. معمولا کلر را به عنوان اولین و بهترین ضدعفونی‌ کننده استخر می‌شناسند اما، این ماده نیز همانطور که ذکر شد، دارای معایب‌هایی است. درصورتی که توانایی تشخیص و یافتن ضدعفونی کننده مناسب برای استخرتان را ندارید، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان ما ارتباط بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در هر استخری، پمپ استخر به عنوان قلب سیستم گردش آب عمل می‌کند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما یکی...
پکیج‌های گرمایشی از جمله وسایل مهم در هر خانه هستند که به طور مداوم برای تأمین گرمایش و آب گرم استفاده...
 لیز شدن کف استخر یکی از مشکلات رایج استخرها است که باعث بروز خطرات بسیاری، به‌ویژه برای شناگران، می‌شود. این مسئله...
تصفیه آب استخر یکی از اصولی‌ترین مراحل در نگهداری و مدیریت استخرهاست. وجود آبی تمیز و شفاف نه تنها زیبایی و...
انواع ضدعفونی کننده‌های استخر به همراه روش استفاده از مهم‌ترین موضوعاتی که صاحبان استخر به آن بسیار اهمیت می‌دهد، بکار گیری...
یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از صاحبان استخرها مطرح می‌شود این است که آب استخر هر چند وقت یکبار...