کارشناسان آکوفیکس پاسخگو سوالات و ثبت سفارشات شما هستند.

اسید شویی استخر

اسید شویی اسخر + نکات و ترفندها

اسیدشویی استخر چیست؟ اسیدشویی استخر فرآیندی است که در آن مواد شیمیایی– عموما اسید هیدروکلریک که با نام اسید موریاتیک نیز شناخته می‌شود – با آب ترکیب شده و روی دیواره‌، کف و سایر سطوح استخر اسپری می‌شوند تا هرگونه آلودگی، لکه و رسوبات را از میان بردارند. محلول اسید به دست فردی متخصص و کاربلد با استفاده از برس، اسفنج یا سایر وسایل روی سطوح اعمال شده...
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اسیدشویی استخر چیست؟

اسیدشویی استخر فرآیندی است که در آن مواد شیمیایی– عموما اسید هیدروکلریک که با نام اسید موریاتیک نیز شناخته می‌شود – با آب ترکیب شده و روی دیواره‌، کف و سایر سطوح استخر اسپری می‌شوند تا هرگونه آلودگی، لکه و رسوبات را از میان بردارند. محلول اسید به دست فردی متخصص و کاربلد با استفاده از برس، اسفنج یا سایر وسایل روی سطوح اعمال شده و در انتها با آب شسته می‌شود. اسید‌شویی به شما این امکان را می‌دهد تا انواع جلبک و لکه‌هایی را که سطوح داخلی استخر را پوشانده‌اند به راحتی شست‌وشو دهید.

سطح استخر چه با روسازی سیمان (پلاستر) ساخته شده باشد و چه با ترکیبات دیگر پرداخت شده باشد، می‌تواند محل تجمع انواع مختلفی از جلبک‌ و لکه‌ها باشد که به‌طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
لکه‌های منیزیم:
حضور منیزیم بسته به نوع آبی که استخر خود را با آن پر می‌کنید، می‌تواند در میزان بیش از اندازه باعث تغییر رنگ آب شده و رنگ را به سمت صورتی، قرمز و حتی سیاه سوق ‌دهد. اسید‌شویی این قابلیت را دارد که لکه‌های منیزیم را از میان بردارد.
لکه‌های مس:
مشابه لکه‌‌های منیزیم، لکه‌های مس نیز هنگامی تشکیل می‌شوند که آب استخر از چاه کشیده شده باشد – که به‌طور معمول دارای مقادیر بسیاری از املاح معدنی است- حضور مس باعث ایجاد لکه‌های آبی، سبز و سیاه در کف و دیواره استخر می‌شود، که با اسید‌شویی می‌توان از دست‌‍شان خلاص شد.
آب سخت:
لکه‌های آب سخت که به نام انگلیسی Scum یا به فارسی کف نیز شناخته می‌شوند، از رسوبات کلسیم تشکیل می‌شوند. این رسوبات اغلب در امتداد لبه استخر، جایی که کاشی با سطح آب در تماس است، یافت می‌شود. لکه‌های آب سخت منجر به کدر شدن و پائین آمدن سطح pH و اسیدی و ناایمن شدن آب می‌شود. این لکه‌ها نیز از طریق اسید‌شویی پاک می‌شوند.
جلبک‌ها:
جلبک رایج ترین نوع لکه است که اغلب مشتریان به دنبال پاک کردن آن از طریق اسید‌شویی هستند. عدم پاک سازی استخر، pH نامتناسب، جریان و گردش ضعیف آب استخر همگی از دلایل رشد جلبک هستند. رشد جلبک‌ها جدا از مشکلات سلامتی، موجب گرفتگی فیلترهای استخر نیز می‌شود. اسید‌شویی به حذف جلبک‌ها و جلوگیری از رشد مجددشان کمک می‌کند تا سلامت شما و آب استخر در امان باشد.

 

مراحل اسید‌شویی:

 

مراحل اسید‌شویی

 

ابتدا آب استخر را با استفاده از یک پمپ فیلتری که دارای تصفیه است، تخلیه کنید. برای جلوگیری از جمع شدن آب باقی‌مانده در کف استخر، می‌توانید از پمپ کف‌کش نیز استفاده کنید. پس از تخلیه آب، کف استخر را از وجود هرگونه اجسام غیر ضروری از جمله برگ درخت، جلبک، شاخه، حشرات و غیره پاک‌ کنید. وقتی استخر عاری از اضافات شد، در ابتدا البسه ایمن در برابر مواد شیمیایی را به تن کرده و سپس اعمال محصولات اسیدی را آغاز نمائید.
برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که پیش از آغاز اسیدشویی با استفاده از تری سدیم فسفات با نام تجاری TSP با توجه به دستورات محصول، استخر را شست‌وشو دهید تا تمامی آلاینده‌ها، فراورده‌های، روغنی پاک‌سازی شوند.
در سطل آب مورد نظر، برای ساخت محلول، ترکیب برابری از آب و محصولات اسیدی استفاده کنید. همچنین مدنظر داشته باشید که ابتدا آب و سپس اسید را اضافه کنید، زیرا که گاز حاصل از ترکیب اسید با مواد می‌تواند سلامتی شما را به‌خطر بیندازد. در صورتی که برای شستشوی اولیه استخر از فشارشویی استفاده کنید، به میزان کمتری از اسید برای ترکیب محلول نیاز دارید.
قبل از پاشیدن اسید، ابتدا دیواره‌های استخر را با پاشیدن آب، با شلنگ، کمی مرطوب نمائید. بهتر است که آب مدام جاری باشد. برای شستشو از دیواره‌های کناری بخش کم عمق شروع کرده و بخش به بخش تا انتهای استخر را با اسید و آب بشویید.
اسید اگر برای مدتی طولانی روی سطوح بماند، به دیواره‌ها آسیب می‌رساند. پس از گذشت شصت الی نود ثانیه با استفاده از یک برس اسیدی پاک‌سازی لکه‌ها را آغاز کنید. سپس هر بخش را مجدد با آب تازه شست‌وشو دهید تا اثری از اسید در آن محل باقی نماند.
پس از اسید‌شویی در انتهای استخر تجمعی از کف پدید می‌آید که باید قبل از تخلیه، خنثی سازی شود. بهتر است قبل از خنثی سازی از میزان pH کف با استفاده از کیت تشخیص pH مطلع شوید.
برای خنثی سازی کف می‌توانید از ترکیب سدیم کربنات با نام تجاری Soda Ash یا کربنات دو سود استفاده کنید. برای اضافه کردن خنثی‌ساز از برس سفت استفاده کرده و آن را با کف حاصل هم بزنید. سپس مجدد از کیت تشخیص پی‌اچ استفاده کنید تا از خنثی بودن ترکیب اطمینان حاصل کنید. بعضی از متخصصان استفاده مجدد از تری سدیم فسفات را بجای سودا اش توصیه می‌کنند.
در آخر با استفاده از یک پمپ کف‌کش آب باقی‌مانده را تخلیه کنید. آب باقی‌مانده حتی اگر خنثی سازی شده باشد، برای محیط زیست سمی و مضر است. از محل دفع آن اطمینان کامل داشته باشید.

مواد و تجهیزات مورد نیاز برای اسید شویی:

1. شلنگ بلند و ترجیحا با نازل فشارشویی
2. اسپری پاشش مخصوص مایعات اسیدی
3. سطل آب با خاصیت ضد خوردگی و مقاوم در برابر مواد اسیدی و شیمیایی
4. پمپ آب و ترجیحا کف‌کش برای تخلیه آب باقی‌مانده در عمق استخر
5. اسید به مقدار لازم با توجه به ابعاد استخر شما. حداقل حدود 10 گالن.
6. محلول کربنات سدیم با نام تجاری سودا اَش یا کربنات دو سود، حدود 1 کیلوگرم به ازای هر گالن اسید. همچنین برخی متخصصان استفاده از 80 گرم تری سدیم فسفات به ازای هر 1 گالن آب را توصیه می‌کنند.
7. لوازم ایمنی، البسه، ماسک، بوت بلند و عینک ضد اسید.
8. ابزار پاک‌سازی مانند فرچه، برس سفت با نام تجاری Stiff Bristle Brush

نکات مهم در اسیدشویی استخر:

  • اگر که به طور معمول از استخر خود استفاده کرده و به آن رسیدگی می‌کنید، احتمالا هر سه الی پنج سال و در بهترین حالت هر پنج الی هفت سال به اسیدشویی نیاز پیدا خواهید کرد. زیرا در اسیدشویی از مواد شیمیایی با خورندگی بالا استفاده می‌شود و تکرار بیش از اندازه این کار به سطوح استخر آسیب خواهد رساند..
  • بهتر است که برای اسیدشویی از یک متخصص کمک بگیرید زیرا که هر گونه اشتباه در کار با مواد شیمیایی و اسیدی نه تنها به استخر شما آسیب زده، بلکه سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد. از آسیب‌های جسمانی می‌توان به سوختگی پوست و التهاب ریه اشاره کرد.
  • در صورت اسیدشویی استخر های مسقف، در صورت نبود هوای آزاد، در ابتدا می‌بایست راهی برای گردش و تهویه هوا ایجاد کنید.
  • قبل از اسیدشویی، در ابتدا از مرطوب بودن سطوح اطمینان حاصل نمایید و از برخورد اسید با سطوح غیر ضروری و تجهیزات فلزی جلوگیری کنید.
  • همیشه در ابتدا آب و سپس محصول اسیدی را به ترکیب اضافه کنید. توجه داشته باشید برعکس این فرآیند، موجب واکنش‌های شدید و خطرناک شیمیایی می‌شود.
  • در صورت برخورد اسید با پوست، ناحیه مربوطه را حداقل سی ثانیه با آب شست‌و‌شو دهید.
  • پس از اتمام اسید‌شویی تمامی لوازم کاری، مخصوصا دستکش‌ها را با آب شست‌وشو داده و با سدیم کربنات خنثی‌سازی کنید تا از پاک‌سازی اسید اطمینان حاصل شود.
  • در صورتی که استخر شما میزان بسیار کمی لکه دارد، می‌توانید میزانی از موریاتیک اسید یا همان هیدروکلریک اسید را به آب اضافه کرده و فرصت دهید تا لکه‌ها پاک شوند.
  • در زمانی که اسید فعال است از استخر استفاده نکنید و تنها پس از خنثی‌سازی آب و اطمینان داشتن از میزان pH ، از استخر استفاده نمایید.
  • پس از اتمام اسیدشویی، برای جلوگیری از بازگشت جلبک و لکه، میزان اسیدیته و pH آب استخر خود را به صورت روتین متعادل سازی کنید و میزان آب را تا اندازه مشخصی
  • از سطح استخر قرار دهید. در کنار این روتین، برس‌کشی بازگشت جلبک‌ها را تا حدودی نیز کم می‌کند. پس از اسیدشویی، آب استخر از تخریب سطوح استخر شما حفاظت کرده و در صورت رسیدگی کافی، از صرف هزینه‌های کلان و حضور مهمان‌های ناخوانده، جلوگیری می‌کند.
    برای اطلاعات دقیق‌تر با متخصصین ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا استخر بوی نامطبوع می‌دهد؟ یکی از محبوب‌ترین فضاهای تفریحی و نشاط بخش بین مردم، استخرها هستند که افراد برای تفریح...
معرفی ازن اولین سوالی که پس از شنیدن اسم ازن برای پاکسازی آب استخرها به ذهن هر فردی می‌آید این است...
علت کرم زدن استخر چیست؟ کرم زدگی در هر مکانی یکی از بدترین اتفاقات است که احتمال بروز آن در اکثر...
علت رشد جلبک در استخر عوامل متعددی می‌توانند موجب رشد جلبک‌ها در آب استخر شوند و با شکل‌گیری سویه‌های مختلف، آن...
فواید جکوزی برای پوست انسان حمام آب گرم تاثیرات متعددی بر پوست و بدن انسان دارد که در این مقاله به‌صورت...
اسیدشویی استخر چیست؟ اسیدشویی استخر فرآیندی است که در آن مواد شیمیایی– عموما اسید هیدروکلریک که با نام اسید موریاتیک نیز...