کارشناسان آکوفیکس پاسخگو سوالات و ثبت سفارشات شما هستند.

شفاف سازی آب استخر

برای شفاف شدن اب استخر چه باید کرد؟

علت کدر شدن آب استخر به‌طورخلاصه، کدری آب استخر به این دلایل رخ می‌دهد: میزان کلر نامناسب، عدم ثبات pH و قلیاییت، سطح بالا کلسیم و سختی حاصل از آن، فیلتر معیوب یا رسوب گرفته، مراحل اولیه رشد جلبک، آمونیاک و گردوخاک. پیشتر هرکدام را برایتان توضیح می‌دهیم: 1. جلبک: کدری استخر ممکن است نشان دهنده آغاز چرخه رشد جلبک‌ها باشد. برای اینکه از حضور جلبک مطمئن شوید،...
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت کدر شدن آب استخر

به‌طورخلاصه، کدری آب استخر به این دلایل رخ می‌دهد: میزان کلر نامناسب، عدم ثبات pH و قلیاییت، سطح بالا کلسیم و سختی حاصل از آن، فیلتر معیوب یا رسوب گرفته، مراحل اولیه رشد جلبک، آمونیاک و گردوخاک. پیشتر هرکدام را برایتان توضیح می‌دهیم:
1. جلبک: کدری استخر ممکن است نشان دهنده آغاز چرخه رشد جلبک‌ها باشد. برای اینکه از حضور جلبک مطمئن شوید، یک روز عصر به آب کلر اضافه کنید و فردا صبح میزان کلر آزاد استخر را بررسی کنید. درصورتی‌که میزان کلر آزاد بیشتر از 1 ppm افت کرده باشد، علت کدری جلبک است و بهتر است سریعاً از ضد‌جلبک استفاده کنید.
2. عدم تعادل مواد شیمیایی: تعادل شیمیایی نامناسب به این معناست که میزان pH، قلیاییت، کلر، سختی کلسیم و سیانوریک اسید در آب یا خیلی زیاد یا خیلی کم است. حضور برگ، خاک، باران و حتی صابون و ضدآفتاب پوست در اثر تماس با مواد شیمیایی حاضر در استخر، همچون کلر، باعث عدم تعادل شیمیایی می‌شوند.
3. اکسیداسیون نمک های آهن و منگنز: نمک‌ها و فلزات موجود در آب با اکسیژن واکنش داده و باعث تغییر رنگ و تاریکی و کدر آب می‌شوند.
4. پایین بودن کلر آزاد: کلر آزاد در آب به‌طور مداوم با مواد خارجی واکنش داده و کلرامین تشکیل می‌دهد. درصورتی‌که میزان کلر آزاد کمتر از 3 ppm بشود، کم‌کم با تجمع کلرامین‌ها آب کدر می‌شود.
5. آمونیاک: وقتی میزان کلر آزاد و سیانوریک اسید در آب تقریباً به صفر رسیده و میزان کلرامین خیلی زیاد است و سطح کلر آزاد پس از اضافه کردن کلر بالا نمی‌آید، به‌احتمال‌زیاد در آب استخر آمونیاک شکل‌گرفته است.
6. آلودگی هوا: تهویه نامناسب هوا باعث تجمع هوای آلوده و سنگین بر سطح آب شده و این هوا با کلرامین های آزادشده ترکیب می‌شود و از تحلیل آن‌ها جلوگیری می‌کند.
7. تابش شدید نور خورشید: نور خورشید کلر موجود در آب را تبخیر می‌کند و در طول زمان با کاستی کلر، شرایطی برای رشد قارچ و جلبک در آب مهیا می‌شود.
8. درجه‌حرارت آب استخر: دمای آب رابطۀ معکوس با میزان حلالیت کربنات کلسیم در آب دارد. به این صورت که در دمای بالا کلسیم کمتری در آب حل می‌شود و باقی آن در استخر رسوب می‌کند. این امر باعث کدری آب می‌شود.
9. فیلتر معیوب: وجود رسوب در فیلتر، کاتردیج فرسوده و خاموش‌شدن فیلتر گردش را ضعیف و آب را راکد می‌کند و موجب رشد جلبک و کدر شدن آب می‌شود.
10. عوامل محیطی: گردوخاک، گرده و برگ‌ها می‌توانند در فیلتر استخر جمع شوند و آن را دچار ایراد کنند. حشرات و فضولات پرندگان نیز منجر به کدری آب می‌شوند. آب حاصل از بادوباران نیز به‌دلیل وجود مواد معدنی همچون نیترات‌، فسفات، سیلیکات و سولفات، باعث کدری آب می‌شوند.

علت کدر شدن اب استخر

مراحل شفاف کننده آب استخر

مراحل شفاف‌ کننده آب استخر عموماً شامل سه مرحله اصلی هستند:

1. تعادل شیمیایی:

در این مرحله، pH آب استخر به مقدار مناسب تنظیم می‌شود تا باعث از بین رفتن باکتری‌ها و مواد آلی شود. استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر برای ضدعفونی کردن آب و ایجاد شرایط بهداشتی مهم است.

2. فیلتراسیون:

این مرحله شامل استفاده از فیلترهای مختلفی است که به حذف ذرات معلق و آلودگی‌های مانند خاک و مواد آلی کمک می‌کنند. آب از طریق این فیلترها عبور کرده و ذرات معلق از آن حذف می‌شوند.

3. استفاده از شفاف‌کننده‌ها:

این مرحله شامل استفاده از موادی مانند پلیمرها، کواگولانت‌ها و فلوکولانت‌ها است که به عنوان تثبیت‌کننده‌ها برای ذرات معلق عمل می‌کنند. این مواد با ایجاد وزن مولکولی بالا یا تشکیل توده‌های بزرگ‌تر از ذرات کمک می‌کنند تا این ذرات از آب جدا شده و به شفافیت بیشتری دست پیدا کند.

هر استخر ممکن است نیازهای مختلفی داشته باشد، اما این مراحل اصلی عموماً برای به دست آوردن آب شفاف و سالم در استخرها انجام می‌شوند.

  

 

همچنین بخوانید: نگهداری استخر در زمستان 

 

مراحل شفاف کردن آب استخر با محلول آکوشاین

پیشنهاد ما برای شفاف کردن آب استخر، محصول استخری آکوشاین (AkoShine) است. این محصول شفاف کنندۀ قدرتمندی است که از طریق لخته‌سازی و افزایش اندازه کلوئید ها و ذرات معلق، باعث تسهیل ته‌نشینی آن برای کف‌شوری و یا تصفیه آن‌ها توسط پکیج فیلتر می‌شود، و شفافیت و تمیزی بی نظیری به ارمغان می‌آورد.
1. اول با استفاده از توری، سطح آب را از شاخه، برگ، حشرات و لاشه جلبک پاک‌سازی کنید.
2. با مشاوره با متخصصان ما در آکوفیکس، از میزان لازم مقدار آکوشاین برای ابعاد استخر و حجم آب آگاه شوید و سپس به آب استخر اضافه کنید.
3. پس از گذشت مدت‌زمان لازم و اتمام فرآیند لخته‌سازی، دستگاه فیلتر خود را روشن کنید.
بعد از اتمام چرخه فیلتر، درصورتی‌که همچنان لخته در سطح آب دیده می‌شد، مقداری آکوشاین اضافه کرده و آب را دوباره تصفیه کنید.
کوتاهی مراحل استفاده از آکوشاین نشان از سادگی استفاده از این محصول و کارایی آن در انواع محیط‌های استخری است.

 

مزایای استفاده از آکوشاین محلول شفاف کننده آب استخر 


از مزایای آکوشاین به این موارد می‌توان اشاره کرد: 
• تأثیر شگرف بر کیفیت باکتریولوژیکی آب و کاهش نیاز به مصرف محصولات ضدعفونی‌کننده
• سرعت انعقاد و لخته‌سازی فوق‌العاده زیاد در قیاس با محصولات مشابه
• عدم برجای‌گذاری هرگونه ناخالصی‌های آلی و غیرآلی
• حذف مؤثر یون‌های فلزی مانند آهن و منگنز
• تشکیل لخته‌های باقابلیت فیلتراسیون راحت
• امکان استفاده در محدوده pH وسیع
• حذف مؤثر بقایا و ناخالصی‌های آلی
• سرعت ته‌نشین‌سازی بسیار مطلوب
• عملکرد مؤثر حتی در دمای پایین

 

همچنین بخوانید: علت چربی آب استخر 

 

نگهداری منظم و پیشگیرانه برای حفظ شفافیت آب استخر

1. هر هفته میزان کلر آزاد حاضر در آب را تست کرده و آن را بین 2 تا 4 ppm نگه دارید:
• با استفاده از کیت تشخیص کلر آزاد، میزان آن را بیابید. مقدار کلر آزاد حداقل باید 1 ppm و در بهترین حالت بین 2 تا 4 ppm باشد. سطح پایین کلر نمی‌تواند استخر را ضدعفونی کند و کلرامین‌ها را، که از ترکیب کلر با باقی محصولات شکل می‌گیرد، از بین ببرد.
• با استفاده از کیت تشخیص کلرامین، میزان آن را بدست آورید. میزان در بهترین حالت 0 و در بدترین شرایط از 0.5 ppm به بالا می‌باشد. با استفاده از کلر به استخر خود شوک داده تا به میزان دل‌خواه دست یابید.
2. میزان pH آب: 7 تا 7.6 – قلیاییت: 80 تا 120 ppm – سختی کلسیم: 200 تا 400 ppm
• با استفاده از کیت های تشخیص pH، قلیاییت و کلسیم، میزان آن‌ها را بیابید.
• ابتدا میزان قلیایی کلی آب را تنظیم کنید تا از تغییرات ناخواسته pH جلوگیری شود.
• در صورت کم بودن میزان قلیاییت، با استفاده از سدیم بی‌کربنات میزان آن را بالا آورده و در صورت زیاد بودن قلیاییت، با استفاده از سدیم بی سولفات آن را پایین آورید.
• اگر pH کم باشد، باعث زنگزدگی فلزات در تماس با آب می‌شود. با استفاده از سدیم‌کربنات یا کربنات دو سود، سطح آن را بالا بیاورید.
• اگر pH زیاد باشد، در استخر رسوب ایجاد می‌کند. با استفاده از اسید خشک سطح آن را پایین بیاورید.
• سختی کلسیم به‌دلیل حضور یون‌های کلسیم در آب است و منجر به ایجاد رسوب و کدری آب می‌شود. یکی از راهکارها برای کاهش یون کلسیم، خالی‌کردن مقداری از آب استخر و دوباره اضافه کردن آب تمیز است.
• در صورت کم بودن میزان کلسیم، می‌توانید به آب کلسیم کلراید اضافه کنید.
برای دریافت مشاوره درباره استفاده صحیح از این محصولات، با متخصصان ما تماس بگیرید.
3. شست‌وشو یا تعویض فیلترها و کارکرد آنان برای 8 الی 12 ساعت:
• کارتریج فیلتر را بین هر 3 تا 5 سال تعویض کنید.
• فیلتر‌های شن و ماسه را پشت‌شویی کنید.
• از نبود برگ و شاخه و جلبک در فیلتر مطلع شوید.
• به مدت 8 الی 12 ساعت فیلتراسیون را در جریان بگذارید.
4. پاک‌سازی سطح آب با برگ‌گیر:
• با استفاده از برگ‌گیر خیلی سریع از ماندن اجسام ناخواسته، همچون حشرات، برگ و شاخه جلوگیری کنید.
• هر محلی را که اثر کوچکی از جلبک یا شکل‌گیری آن دیده می‌شود، با برگ‌گیر تمیز کنید.
5. استفاده از شفاف کننده آب و سپس کف‌شویی استخر:
• برای پاک‌سازی اجسام ناخواسته بسیار ریز یا حل‌شده در آب، از شفاف کننده استفاده کنید تا آن‌ها به‌صورت لخته‌های بزرگ توسط فیلتراسیون پاک شوند.
• اگر لخته‌ها در کف استخر جمع شدند، با استفاده از کف‌کش، کف استخر را تمیز کنید.
توصیه می‌شود که هر از چند گاهی این مراحل را طی کنید تا از بازگشت آب کدر جلوگیری شود. پس انجام این فرایند، در آینده نزدیک ممکن است نیازی به انجام تمامی مراحل نباشد؛ اما برای پیشگیری با استفاده از کیت های تشخیص میزان کلر آزاد، قلیاییت، کلسیم و pH، از تعادل آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا استخر بوی نامطبوع می‌دهد؟ یکی از محبوب‌ترین فضاهای تفریحی و نشاط بخش بین مردم، استخرها هستند که افراد برای تفریح...
معرفی ازن اولین سوالی که پس از شنیدن اسم ازن برای پاکسازی آب استخرها به ذهن هر فردی می‌آید این است...
علت کرم زدن استخر چیست؟ کرم زدگی در هر مکانی یکی از بدترین اتفاقات است که احتمال بروز آن در اکثر...
علت رشد جلبک در استخر عوامل متعددی می‌توانند موجب رشد جلبک‌ها در آب استخر شوند و با شکل‌گیری سویه‌های مختلف، آن...
فواید جکوزی برای پوست انسان حمام آب گرم تاثیرات متعددی بر پوست و بدن انسان دارد که در این مقاله به‌صورت...
اسیدشویی استخر چیست؟ اسیدشویی استخر فرآیندی است که در آن مواد شیمیایی– عموما اسید هیدروکلریک که با نام اسید موریاتیک نیز...