کارشناسان آکوفیکس پاسخگو سوالات و ثبت سفارشات شما هستند.

تاثیرات جکوزی بر روی پوست و بدن انسان

فواید جکوزی برای پوست انسان حمام آب گرم تاثیرات متعددی بر پوست و بدن انسان دارد که در این مقاله به‌صورت خلاصه به آن می‌پردازیم. از فواید جکوزی بر پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. پاک‌‌سازی از چربی و آلودگی: استراحت در جکوزی، منافذ پوست‌تان را باز کرده و آن را از چربی، باکتری و آلودگی عاری می‌سازد. در نتیجه برای مقابله با جوش‌های سرسیاه و...
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
آنچه در این مقاله می‌خوانید

فواید جکوزی برای پوست انسان

حمام آب گرم تاثیرات متعددی بر پوست و بدن انسان دارد که در این مقاله به‌صورت خلاصه به آن می‌پردازیم.
از فواید جکوزی بر پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. پاک‌‌سازی از چربی و آلودگی: استراحت در جکوزی، منافذ پوست‌تان را باز کرده و آن را از چربی، باکتری و آلودگی عاری می‌سازد. در نتیجه برای مقابله با جوش‌های سرسیاه و آکنه نیز بسیار مفید است. بااین‌حال، بهتر است مدت‌زمانی را که در جکوزی سپری می‌کنید، مدنظر داشته باشید؛ زیرا که در طولانی مدت احتمال آن می‌رود که آب داغ چربی طبیعی پوست را از بین برده و منجر به خشکی پوست شود.

2. افزایش تولید کلاژن: کلاژن پروتئینی است که مسئولیت حفظ خاصیت کشسانی پوست را بر عهده دارد و مقدار آن با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. گرمای آب جکوزی منجر به تحریک جریان خون شده و درنتیجه باعث ساخت کلاژن می‌گردد. افزایش میزان کلاژن در پوست، منجر به استحکام، انعطاف‌پذیری، شادابی و جوانی می‌شود.

3. کاهش چروک در سطح پوست: ترکیب گرما و خاصیت شناوری آب، از افتادگی پوست تحت تاثیر جاذبه جلوگیری کرده و در طول زمان، از ایجاد چین‌و‌چروک جلوگیری می‌نماید. همچنین با افزایش جریان خون در اثر گرمای آب، پروتئین‌های لازم به سلول‌های پوستی می‌رسند.

4. کاهش استرس و آثار آن بر پوست: از تاثیرات هورمون استرس می‌توان به آکنه، اگزما و پسوریازیس اشاره کرد. دمای بالا جکوزی علاوه بر تاثیرات آرامش‌بخشی که دارد، از آزادسازی هورمون استرس جلوگیری کرده و درنتیجه از وقوع بیماری‌های پوستی تحت تاثیر این هورمون پیشگیری می‌نماید.

5. آبرسانی برای پوست‌های خشک و درخشان‌سازی آن: آب‌رسانی از ملزومات یک پوست شاداب است و با استفاده از جکوزی می‌توان تا میزان دلخواه از تاثیر آن بهره‌مند شد. بازشدن منافذ پوستی باعث افزایش جذب رطوبت شده و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌نماید.

فواید جکوزی برای بدن انسان

از فواید جکوزی بر بدن انسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. کاهش فشار عصبی: مشهودترین اثر آب گرم، کاهش انواع فشار عصبی در بدن انسان است. طبق تحقیقات انجام‌شده، استفاده از جکوزی یکی از بهترین روش‌های تسکین فشار عصبی در ماهیچه‌ها و ذهن می‌باشد. برای بهبود این اثر، می‌توانید از موسیقی ملایم، نور ضعیف و رایحه‌درمانی نیز بهره ببرید.
2. شل‌سازی عضلات: ترکیب آب گرم و ماساژ در جکوزی، منجر به شل شدن عضلات شده و یکی از بهترین راه‌های تسکین انواع دردها و گرفتگی‌های عضلانی می‌باشد. همچنین استراحت در وان آب گرم قبل از ورزش، خطر آسیب‌های عضلانی را کاهش می‌دهد.
3. بهبود خواب: طبق تحقیقات انجام شده آرامش بدست آمده از استراحت در وان آب گرم، به‌تنهایی می‌تواند عامل خوابی راحت باشد. همچنین محققان دریافته‌اند که گرمایش منفعل بدن از طریق استراحت در وان آب گرم منجر به بهبود بی‌خوابی در افراد مسن شده است. یک گروه تحقیقاتی دیگر پی برده‌اند که در میان بانوان بین 30 الی 65 سال مبتلا به فیبرومیالژی، آب‌درمانی کیفیت خواب را بالا برده و همچنین باعث بهبود باقی علائم این بیماری شده است.
4. تسکین درد‌ها: استراحت در وان آب گرم می‌تواند منجر به تسکین درد در ماهیچه‌ها، مفاصل و تاندون‌ها شود. گرمای حاصل از جکوزی و در کنار آن ماساژ می‌تواند تسکین دهنده‌ای برای سفتی مفاصل و التهاب عضلات در بیماران مبتلا به آرتروز باشد. همچنین شناورشدن روی آب، نیرو و فشار وارده بر مفاصل را کم کرده و باعث بهبود انعطاف‌پذیری آنها می‌شود.
5. بهبود سیستم قلبی عروقی: استراحت در وان آب گرم، ضربان قلب را کاهش داده و فشارخون را پائین می‌آورد. طبق تحقیقات انجام شده خاصیت شناور ماندن بر سطح آب گرم، تاثیرات مثبتی بر فشارخون و کارکرد سیستم عروقی دارد. محققان توصیه می‌کنند افرادی که توانایی محدودی در انجام فعالیت‌های ورزشی دارند، می‌توانند از درمان گرمایش منفعل با ماندن در وان آب گرم برای کاهش آسیب‌های قلبی عروقی بهره ببرند. همچنین استراحت در وان آب گرم برای مدت زمان ده دقیقه، برای اکثر افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند، روشی ایمن است و می‌تواند باعث کاهش فشارخون بشود.
6. بهبود حساسیت به انسولین: طبق تحقیقات انجام‌شده حرارت‌درمانی منظم از طریق سونا یا جکوزی می‌تواند باعث بهبود حساسیت بدن به هورمون انسولین شده و در درمان دیابت و هم‌چنین چاقی مفید واقع شود.
7. کالری سوزی: در یک مطالعه انجام‌شده در سال 2016، شرکت‌کنندگانی که به مدت یک ساعت تا کمر در وان آب گرم قرار داشتند، به اندازه 30 دقیقه پیاده‌روی کالری سوزانده‌اند. با‌اینکه سوزاندن همان میزان کالری در وان آب گرم به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد، اما برای افرادی که محدودیت‌های جسمانی دارند، می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.
8. تاثیرات روزانه: از تاثیرات مفید جکوزی در آغاز یک روز می‌توان به شروع سوخت و ساز بدن، شل کردن سفتی عضلات در صبحگاه، بهبود هضم غذا و بهینه‌سازی دمای بدن اشاره کرد.
9. جریان خون: همراه با گرمایش وان آب گرم، عروق خونی گشاد شده و جریان خون را تسریع می‌بخشد. این خاصیت برای افرادی که جریان ضعیف و فشارخون پایینی دارند، تا اندازه‌ای مفید است و درمجموع باعث بهبود سلامتی قلب می‌شود.
10. درمان اضطراب: گرمای وان آب گرم، شرایط استراحت سیستم عصبی را فراهم نموده و منجر به کاهش اضطراب و استرس شده و سلامت روان را بهبود می‌بخشد.
11. افزایش سطح هوشیاری و تمرکز: استراحت در جکوزی در مجموع، همراه با آرامش روان، الگوی تنفسی صحیح و افزایش خون‌رسانی به مغز، باعث افزایش هوشیاری و بهبود تمرکز در شما می‌شود.

نکات قابل توجه در استفاده از جکوزی:

1. گرمای وان آب گرم دمای بدن انسان را بالا برده و ماندن بیش از حد در جکوزی شخص را دچار عوارض ناشی از گرمای شدید می‌کند. درصورتی‌که احساس کردید دچار گرمازدگی شده‌اید، به‌سرعت از جکوزی خارج شوید.
2. اگر در استفاده از جکوزی تردید دارید، با دکتر خود در این باره مشورت نمائید. به‌عنوان‌مثال با‌اینکه جکوزی به‌طور طبیعی برای سلامت قلب مفید است، اما اگر زمینه بیماری قلبی دارید، بهتر است ابتدا از تاثیرات جکوزی بر بدن‌تان آگاه شوید. همچنین در‌صورتی‌که باردار هستید، در استفاده از جکوزی احتیاط کنید؛ زیرا که دمای بدن‌تان سریعتر بالا می‌رود و این افزایش دما می‌تواند برای سلامت شما و جنین‌تان مضر باشد.
3. در‌صورتی‌که در پوست خود زخم باز دارید، از رفتن به جکوزی خودداری کنید؛ چون محل زخم ممکن است به عفونت مبتلا شود.
4. در‌صورتی‌که مستعد به غش‌کردن هستید، بهتر است از حضور بیش از اندازه در جکوزی خودداری کنید؛ زیرا که فشارخون را ازآنچه که هست پایین‌تر آورده و به اغماء منجر می‌شود.
5. درصورتی‌که دچار عفونت مجاری ادراری هستید، از جکوزی دوری کنید؛ زیرا که نشانه‌های این بیماری را حادتر می‌کند.
6. درصورتی‌که اگزما یا کهیر دارید، قبل از استفاده از جکوزی با دکتر خود مشورت کنید. آب گرم همراه با محصولات شیمیایی، در بلندمدت چربی طبیعی پوست را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند باعث بدترشدن اگزما و کهیر بشود. اگرچه کلر موجود در آب می‌تواند پاتوژن‌های مشکل‌ساز را بکشد.
7. با اضافه کردن کلر، برومین و دیگر محصولات می‌توان از پاکی آب جکوزی اطمینان خاطر حاصل کرد؛ اما این محصولات درصورتی‌که برای بلندمدت روی پوست یا لباس انسان بماند، چربی پوست را از بین برده و منجر به خشکی پوست می‌شوند. پس از استفاده از جکوزی، حتماً دوش بگیرید.
8. پس از اتمام استفاده از جکوزی و دوش گرفتن، برای خشک‌کردن پوست‌تان از حوله استفاده نمائید، اما به آرامی؛ چون همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، آب داغ منافذ پوست را باز کرده و آن را آسیب‌پذیر می‌کند و در این حالت، پوست در تماس محکم با حوله، به‌ویژه حوله زبر، ممکن است دچار خشکی یا کهیر شود.
9. پس از طی‌کردن مراحل اشاره‌شده در نکته 8، در اولین فرصت پوست خود را با کرم مرطوب‌کننده چرب کرده و شادابی و لطافت را به آن بازگردانید.
10. در‌صورتی‌که پوست حساسی دارید، نگران استفاده از جکوزی نباشید. شما می‌توانید با آزمون‌و‌خطا از مدت‌زمان مناسب‌ خود در جکوزی خبردار شوید و پس از آن با چرب کردن پوست، از خشکی آن جلوگیری کنید.
11. میزان pH آب را هرازچندگاه یک‌بار بررسی کرده تا از پیشامد مشکلات پوستی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا استخر بوی نامطبوع می‌دهد؟ یکی از محبوب‌ترین فضاهای تفریحی و نشاط بخش بین مردم، استخرها هستند که افراد برای تفریح...
معرفی ازن اولین سوالی که پس از شنیدن اسم ازن برای پاکسازی آب استخرها به ذهن هر فردی می‌آید این است...
علت کرم زدن استخر چیست؟ کرم زدگی در هر مکانی یکی از بدترین اتفاقات است که احتمال بروز آن در اکثر...
علت رشد جلبک در استخر عوامل متعددی می‌توانند موجب رشد جلبک‌ها در آب استخر شوند و با شکل‌گیری سویه‌های مختلف، آن...
فواید جکوزی برای پوست انسان حمام آب گرم تاثیرات متعددی بر پوست و بدن انسان دارد که در این مقاله به‌صورت...
اسیدشویی استخر چیست؟ اسیدشویی استخر فرآیندی است که در آن مواد شیمیایی– عموما اسید هیدروکلریک که با نام اسید موریاتیک نیز...