کارشناسان آکوفیکس پاسخگو سوالات و ثبت سفارشات شما هستند.

علت کرم زدن اب استخر

علت کرم زدن آب استخر

علت کرم زدن استخر چیست؟ کرم زدگی در هر مکانی یکی از بدترین اتفاقات است که احتمال بروز آن در اکثر موارد وجود دارد. استخر و فضاهای تفریحی، یکی از مکان‌های مهم برای بروز این مشکل هستند. با توجه به محبوبیت زیادی که استخرها دارند، معمولا در زمان کرم زدگی، مشکلات زیادی در کار و فعالیت‌هایشان به وجود می‌آید. پرسش اصلی اکثر افراد در این زمان، درباره‌ی علت...
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت کرم زدن استخر چیست؟

کرم زدگی در هر مکانی یکی از بدترین اتفاقات است که احتمال بروز آن در اکثر موارد وجود دارد. استخر و فضاهای تفریحی، یکی از مکان‌های مهم برای بروز این مشکل هستند. با توجه به محبوبیت زیادی که استخرها دارند، معمولا در زمان کرم زدگی، مشکلات زیادی در کار و فعالیت‌هایشان به وجود می‌آید. پرسش اصلی اکثر افراد در این زمان، درباره‌ی علت کرم زدن استخر است. معمولا پیدا کردن علت اصلی‌ ورود حشرات و لارو به داخل آب استخر، کار دشوار و سختی است. یافتن علت اصلی این مشکل، به پیشگیری از بروز مجدد و پاک کنندگی سریع آلودگی‌ها کمک زیادی می‌کند.
وجود برخی زباله‌ها و گیاهان در نزدیکی محل استخر، یکی از عوامل مستعد کننده کرم زدگی آب است. همچنین، حشرات معمولا در مکان‌هایی مانند اطراف سبزه‌ها، مدفوع حیوانات و سطل‌های زباله تخم ریزی می‌کنند زیرا، دارای منابع کافی جهت تغذیه و رشد هستند. در صورتی که این محیط‌های آلوده در نزدیکی فضاهای باز استخر یا سایر محیط‌های آبی قرار بگیرند، لارو و تخم‌های این حشرات به آب ورود پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه بهترین مکان برای رشد و تغذیه حشرات، محیط‌های مرطوب است، درنتیجه آب استخر‌ها معمولا مستعد رشد و تکثیر لارو هستند. گاهی وجود درختان یا گل‌ها و گیاهان، یکی از دلایل ورود لارو به آب استخر است. زیرا، لارو‌هایی که بر روی آ‌ن‌ها قرار دارند، ممکن است داخل آب بیفتند و محیط را آلوده کنند. سایرعلل مهم گندیده شدن آب توسط لارو حشرات، شامل موارد زیر می‌شود
• منابع آلوده مانند، آب رودخانه، دریا، دریاچه و فاضلاب
• تماس حیوات و حشرات آلوده به کرم با آب مانند، پستانداران و پرندگان
• دفع مدفوع توسط حیوانات در آب استخر
• بالا بودن دمای آب استخر
• نرسیدن نور کافی خورشید به آب درون استخر
• عدم تعادل شیمیایی آب
• سهل انگاری در نظافت و تمیز کردن آب استخر و محیط درون و اطراف آن

دلایل اهمیت از بین بردن لارو حشرات از استخر

با گرم شدن هوا افراد برای تفریح، به سمت استخرها روی می‌آورند. از طرفی، میزان حشرات و لارو‌های درون آب استخر با گرمی هوا بیشتر می‌شود و محیط را مستعد بروز مشکلات زیادی می‌کند. شنا کردن در اینگونه محیط‌ها که دارای مقدار فراوانی از لارو و تخم حشرات هستند، سخت، خطرناک و چندش آور خواهد بود؛ زیرا مدفوع و باکتری‌هایی که در این مکان‌ها وجود دارند، باعث بروز بیماری و اختلالات پوستی می‌شود.
جلوگیری کردن از این موضوع به دلیل خطراتی که برای پوست به وجود می‌آورند، بسیار دارای اهمیت است. درواقع این اتفاق علاوه بر اختلالات خفیف مثل خارش و التهاب که برای پوست به وجود می‌آورند، می‌تواند در بروز عفونت‌های شدید و خطرناک نقش بسزایی داشته باشد. گاهی این عفونت‌ها اگر بر اثر وجود لاروهای شیستوزومیاس باشد، عوارض مشکل سازی مانند التهاب، خونریزی، سیروز کبدی و فشارخون بالا را رقم می‌زند. با این توصیفات، پیشگیری یا برطرف کردن آب الوده استخرها، بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود.

 

دلایل اهمیت از بین بردن لارو حشرات از استخر

 

راه‌ های از بین بردن کرم زدگی استخر

زمانی که محیط استخر دارای کرم یا لارو حشرات است باید، از یکسری روش‌های عالی کمک گرفت تا به طور کامل آب را تمیز و یک فضای پاکیزه برای خود و سایر افراد به وجود آورد. در این قسمت چند راهکار خوب ارائه می‌دهیم.

شسست و شو و برس زدن سطوح داخلی و دستگاه های تصفیه

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای پاکسازی فضای استخر از میکروب‌ها و لارو‌ها، استفاده از دستگاه‌های تصفیه است. با کمک این فرایند می‌توانید موادی که به سطوح چسبیده است را به راحتی لخته و جدا سازید. پس از این مرحله باید مواد آلوده‌ و کرم‌های جدا شده را از سطح آب بردارید و داخل سطل زباله بریزید.

استفاده از مواد ضد کرم

از دیگر روش‌های مفید و کاربردی در نابودی لارو‌ها و جلبک‌ها، استفاده از مواد ضد کرم است. در این مواد از ترکیباتی مانند دفع کننده‌های فسفات، ضد جلبک‌ها، مواد شوک دهنده و ضدعفونی کنندها استفاده شده است. اما نحوه عملکرد این مواد چگونه است؟ ضد جلبک‌های موجود در آن، باعث جلوگیری کردن از رشد و مصرف مواد تغذیه کننده کرم‌ها( جلبک‌ها) می‌شوند. برای حذف لارو و جلبک‌ها، مواد دفع کننده فسفات به خوبی عمل می‌کنند. شوک دهنده‌ها نیز با عملکرد خوبی که در افزایش میزان کلر دارند، جلبک و لاروها را حذف می‌کند. در نهایت وظیفه حذف ویروس و باکتری‌ها بر عهده ضدعفونی کننده‌های موجود در آن است.

نحوه استفاده از مواد ضد کرم به این شکل است:

• مهم‌ترین نکته در استفاده از مواد ضد کرم، توجه به مقدار و حجم مورد استفاده از آن است. یعنی شما باید با توجه به میزان و حجم آب درون استخر مقدار آن تعیین کنید.
• نکته بعدی درباره تایم استفاده از آن می‌باشد که باید به طور منظم و در بازه‌های زمانی مشخص تکرار شود.
• حتما هنگام خرید یا حمل کردن و مصرف این محصولات، به نکات ایمنی به طور کامل توجه شود.
• ماده ضد کرم را باید در محلی دور از دسترسی کودکان نگهداری کنید که خشک، تاریک و خنک باشد.

روش‌های پیشگیری از کرم زدن استخر

 

روش‌های پیشگیری از کرم زدن استخر

 

پیشگیری از کرم زدن استخر قطعا راحت‌تر و کم هزینه‌‌تر از رفع و پاکسازی آن باشد. در این زمینه چندین راهکار موثر و کاربردی وجود دارد که یاد گرفتن آن خالی از لطف نیست.

تعادل شیمیایی آب را حفظ کنید

تنظیم و تعادل شیمیایی آب، جزو کارهای اصولی و مهم در پیشگیری از ورود لارو به آب استخر است. تنظیم مواد شیمیایی موجود در آب به چهار عامل بستگی دارد؛ کلر آب، سختی آب، پی اچ و قلیاییت. به منظور اندازگیری این موارد، می‌توان از ابزارهایی مانند قطره شمار و نوار تست استفاده کرد.
• سختی آب: وجود املاح منیزیم و کلسیم در آب تعیین کننده میزان سختی اب است که مقدار طبیعی آن، بین ۲۰۰_۴۰۰ میلی گرم بر لیتر است. با کمک دو ماده EDTA و کلرید کلسیم، می‌توان به تنظیم سختی اب کمک کرد.
• میزان کلر: به منظور ضدعفونی کردن و آلودگی زدایی آب، از کلر استفاده می‌کنند. این ماده در رنج ۱ تا ۳ میلی گرم بر لیتر طبیعی است.
• قلیاییت‌: وجود املاحی مانند بیکربنات در آب، میزان قلیاییت‌ را نشان می‌دهند که باید در رنج ۸۰ تا ۱۲۰میلی گرم بر لیتر باشد. به منظور تنظیم میزان قلیاییت می‌توان، از موادی مانند اسید موریاتیک‌ و اسید سولفوریک کمک گرفت.
• پی اچ: به منظور تعیین اسیدی یا قلیایی بودن آب، باید به PH آن توجه شود. محدوده طبیعی پی اچ بین ۷.۲ تا ۷.۸ است.

تعویض و تمیز کردن دستگاه تصفیه را فراموش نکنید

از وسایل و ابزارهای مهمی که در پیشگیری از رشد لارو درون آب استخر نقش دارند می‌توان به فیلتر و پمپ دستگاه تصفیه اشاره کرد. نحوه عملکرد این وسایل اینگونه است که ذرات درشت و ریز درون آب، مانند لارو و جلبک را به دام می‌اندازد. این فرایند باعث شفافیت و تمیز شدن آب درون استخر می‌شود. پمپ با جریان دادن آب درون فضای استخر به شکل یکنواخت، از رشد مواد آلوده مثل جلبک‌ها و لارو جلوگیری می‌کند.
برای افزایش عملکرد این دستگاه‌ها، باید به طور مداوم و پیوسته شستشو داده شوند. نحوه شستشوی پمپ و فیلترهای گوناگون، باتوجه به نوع آن‌ها متفاوت است. نکته بعدی در ارتباط با پمپ و فیلترهای استخر، از کار افتادن و تعویض به موقع آن‌ها است. زمانی که قصد تعویض پمپ و فیلتر را دارید، باید به دو اصل توجه لازم داشته باشید. پمپ باید متناسب با حجم و اندازه استخر، توان و کارایی داشته باشد. فیلتر نیز باید باتوجه به ابعاد استخر انتخاب شود. اما چگونه متوجه شویم که این دستگاه‌ها عملکرد مطلوبی ندارند و باید تعویض شوند؟
• کاهش فشار آب
• تغییر رنگ آب به شکل کدر شدن و ایجاد رسوب در سطح آن
• سروصدای زیاد و ریزش آب

 

حفظ نظافت محیط اطراف استخر را جدی بگیرید

رعایت نظافت یکی از کلیدی‌ترین نکات در ارتباط با پیشگیری از رشد و تکثیر لارو درون استخر است. درواقع شما باید فضای درون استخر یا بیرون و نزدیک به آن را، به طور منظم و دوره‌ای تمیز کنید. برای انجام این کار می‌توانید از وسایلی همچون شلنگ آب، جاروبرقی و برس کمک بگیرید تا سطوح داخلی و خارجی را به خوبی تمیز کنید. یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد، جلوگیری از رویش گیاهان و گل‌ها در نزدیکی استخر است زیرا، ذرات آلوده درون آب ریخته می‌شود و باعث بروز کثیفی و بیماری می‌شوند. از طرفی، وجود برخی حیوانات در نزدیکی استخر، به دلیل خارج کردن مدفوع درون آب، میزان لارو را افزایش می‌دهد.

اکوتین محصولی همه منظوره برای از بین بردن کرم داخل استخر

آلوده شدن محیط استخر امری اجتناب‌ناپذیر و مشکل است که در هر فصلی از سال اتفاق می‌افتد. آلودگی‌ها معمولا بر اثر ویروس‌ها، جلبک، باکتری یا لاروها به وجود می‌آیند. این روزها مواد ضدعفونی کننده و میکروب کش زیادی وجود دارد که می‌توانند این مشکل را حل کنند اما، دارای عوارض و خطرات زیادی برای سلامتی هستند. علاوه بر خطرات، گاهی بوی بسیار ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند که تحمل آن سخت است. از طرفی، این محصولات باید به صورت دوره‌ای و منظم استفاده شوند. از دیگر معایب این مواد می‌توان به دیر اثر بودنشان اشاره کرد که در کمترین حالت ممکن، باید ۲۴ ساعت صبر کرد تا تاثیر خود را برجای بگذارند و استخر قابل استفاده شود.همه موارد ذکر شده افراد را به سمت ماده‌ای جدید با کاربرد بهتر می‌کشد. از محصولات ارگانیک و بسیار کاربردی در استخر می‌توان به محلول آکوتین اشاره کرد. در ساخت این محصول به دو هدف مهم توجه می‌شود:

1. اولین و مهم‌ترین هدف آکوتین، پیشگیری و کنترل کردن تولید مثل انواع حشرات و لارو آن‌ها در سطح آب است.
2. دومین هدف این محصول، جلوگیری کردن از تبخیر اب‌های سطحی استخر است.
نحوه عملکرد این محصول اینگونه است که ابتدا در سطح آب استخرها با هر مساحتی، پخش می‌شود. لایه تشکیل شده بسیار نازک و دارای کشش سطحی کم است. کشش سطحی آکوتین در ممانعت از تبخیر آب سطح استخر، بسیار قوی عمل می‌کند. از طرفی از تنفس لاروها و حشرات، هنگام نفس گیری از سطح آب جلوگیری می‌کند درنتیجه، از رشد و تولید مثل آن‌ها درون آب پیشگیری می‌شود. آکوتین بدون هرگونه مواد شیمیایی سمی است و با مواد کاملا ارگانیک و طبیعی ساخته می‌شود.
قدرت پخش کنندگی آکوتین بسیار عالی است به طوری که خیلی راحت، در بین پوشش‌های گیاهی و سایر مواد آلوده روی سطح آب جاری می‌شود تا تاثیر خود را بگذارد. نکته مهم اینجاست که هنگام استفاده از این محصول، اصلا نگرانی بابت موج‌های استخر یا باد نیست زیرا، در برابر آن‎‌ها کاملا مقاوم عمل می‌کند. اگر بعد از استفاده از آکوتین باران بارید هیچ نگران نباشید زیرا، ساختار این ماده به شکلیست که اثر منفی بر کارکردش ندارد. گاهی افراد نگران خطرات و عوارض استفاده از این محصول هستند، باید بگوییم که، آکوتین به دلیل گریدهای غذایی و دارویی سالم و طبیعی که در آن بکار رفته است، کاملا بی خطر و سازگار با محیط زیست می‌باشد.

ویژگی‌های متمایزکننده اکوتین

• یکی از بهترین ویژگی‌های این محصول در مقایسه با سایرین، جلوگیری از رشد و تکثیر لارو حشرات در مرحله تولید مثل است. درواقع، سایر محصولات موجود در بازار باعث نابودی حشرات بالغ می‌شوند.
• برای استفاده از آکوتین به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز نیست و به راحتی توسط عموم مردم قابل انجام است.
• تاثیر این محصول اصلا به شدت آلودگی ربطی ندارد و حتی در آب‌های بسیار آلوده نیز تاثیر خود را به جای می‌گذارد.
• حشرات و لارو آن‌ها در هر مرحله‌ای از رشد که باشند، تحت تاثیر این ماده قرار می‌گیرند.
• در ساخت این محصول از مواد کاملا طبیعی و ارگانیک استفاده شده است و فاقد هرگونه ماده سمی می‌باشد.
• عملکرد این محصول شیمیایی نیست بلکه، فیزیکی است درنتیجه مواد آلاینده نسبت به آن مقاوم نمی‌شوند. این ویژگی بسیار مهم است زیرا طبق مطالعات انجام شده، مواد درحال حاضر به دلیل مقاوم شدن آفت‌ها در برابر آن‌ها، از رده بازار خارج می‌شوند.

 

 

Akotain

نحوه استفاده و کاربرد AKOTAIN:

استفاده از آکوتین باید طبق اصول و به میزان استاندارد باشد تا بتواند تاثیرات حداکثری خود را بگذارد. برای استفاده از آکوتین باید به ازای هر متر مربع مساحت سطح آب، تقریبا یک میلی متر محصول استفاده کرد. برای بدست آوردن مساحت کافیست طول استخر را درعرض آن ضرب کنید؛ عدد حاصل را باید به میلی لیتر تبدیل کنید تا میزان مورد نیاز محصول را بدست آورید. به عنوان مثال، درصورتی که استخری با طول 15 و عرض 8 داشته باشید، مساحت آن 120 متر مربع است. به بیان ساده، شما نیازمند 120 میلی لیتر آکوتین برای گندزدایی هستید.
طبق آزمایشات انجام شده، اگر شرایط بسیار سختی وجود داشته باشد، محلول اکوتین حدود 4 هفته روی سطح استخر باقی می‌ماند و تاثیرعالی دارد. هنگام استفاده از این محصول کافیست آن را بر روی آب بریزید تا پخش شود و اثرات خود را اعمال کند. برای اطلاع از قیمت خرید این محصول و مشاوره می‌توانید، به پشتیبان‌های سایت ما مراجعه و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

 

نتیجه گیری

کرم زدن استخرها، پدیده‌ای آزاردهنده و مشکل‌ساز است که می‌تواند به علت‌های مختلفی مانند وجود زباله‌ها و گیاهان در نزدیکی استخر، تخم‌ریزی حشرات در مکان‌های آلوده و عدم تعادل شیمیایی آب رخ دهد. برای مقابله با این مشکل، استفاده از روش‌های مؤثر نظیر شستشو و برس زدن سطوح، استفاده از مواد ضد کرم و پیشگیری از بروز آن از طریق حفظ تعادل شیمیایی آب و نظافت منظم محیط اطراف استخر ضروری است. یکی از راهکارهای نوین و مؤثر، استفاده از محصول اکوتین است که با ایجاد لایه‌ای نازک بر سطح آب، از تولید مثل حشرات و تبخیر آب جلوگیری می‌کند و به دلیل استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی، بدون خطرات بهداشتی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از صاحبان استخرها مطرح می‌شود این است که آب استخر هر چند وقت یکبار...
چرا استخر بوی نامطبوع می‌دهد؟ یکی از محبوب‌ترین فضاهای تفریحی و نشاط بخش بین مردم، استخرها هستند که افراد برای تفریح...
معرفی ازن اولین سوالی که پس از شنیدن اسم ازن برای پاکسازی آب استخرها به ذهن هر فردی می‌آید این است...
علت کرم زدن استخر چیست؟ کرم زدگی در هر مکانی یکی از بدترین اتفاقات است که احتمال بروز آن در اکثر...
علت رشد جلبک در استخر عوامل متعددی می‌توانند موجب رشد جلبک‌ها در آب استخر شوند و با شکل‌گیری سویه‌های مختلف، آن...
فواید جکوزی برای پوست انسان حمام آب گرم تاثیرات متعددی بر پوست و بدن انسان دارد که در این مقاله به‌صورت...